Chcesz zostać dziennikarzem portalu Wołów ? Pisać aktualności, wiadomości wywiady i budować soje portfolio dziennikarskie? Napisz do nas: biuro@zens.pl  tel: 533024116 A może jesteś świadkiem jakiegoś zajścia wydarzenia i chcesz się podzielić z innymi to też napisz! 

BHP w firmie – 2 obowiązki pracodawcy, które musisz znać

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
BHP w firmie - 2 obowiązki pracodawcy, które musisz znać

Zgodnie z kodeksem pracy, każdy pracodawca ma obowiązek zorganizowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla swoich pracowników. Oznacza to, że pracodawca jest odpowiedzialny m.in za prawidłowe zaprojektowanie stanowiska pracy, umieszczenie oznaczeń informacyjnych i ostrzegawczych oraz wyposażenie pracownika w środki ochrony indywidualnej i odzież roboczą.

 BHP w firmie – 2 obowiązki pracodawcy, które musisz znać

  1. Szkolenia BHP
  2. Odzież robocza i ochronna

 

Oprócz kodeksu pracy zastosowanie ma wiele rozporządzeń dotyczących BHP, z których najważniejsze jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Z tych dwóch aktów prawnych wynikają wszystkie podstawowe obowiązki pracodawców.

 

Szkolenia BHP

 

Szkolenie BHP to jedno z pierwszych szkoleń, jakiemu powinien zostać poddany pracownik przed rozpoczęciem pracy. Każdy pracownik przechodzi dwa szkolenia – jedno wstępne, dotyczące ogólnych zasad BHP i zagrożeń, jakie występują w danych zakładzie pracy, a drugie stanowiskowe, na którym przekazywane są informacje dotyczące konkretnego stanowiska pracy. Szkolenia te powinien prowadzić wykwalifikowany pracownik, posiadający kwalifikacje do wykonywania zadań BHP. Może je prowadzić też pracodawca, pod warunkiem, że sam został do tego przeszkolony, ma uprawnienia do wykonywania zadań BHP oraz:

  • zatrudnia do 10. pracowników,
  • zatrudnia do 20. pracowników, ale jednocześnie jego działalność została opatrzona maksymalnie trzecią kategorią ryzyka według przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu chorób zawodowych i wypadków przy pracy.

 

Odzież robocza i ochronna

 

Do obowiązków pracodawcy należy również zapewnienie pracownikom odzieży roboczej i ochronnej. Jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub szybkiemu zabrudzeniu, albo zmiana odzieży na roboczą jest konieczna ze względu na wymogi sanitarne, technologiczne lub BHP, wtedy zmienne ubranie zapewnia pracodawca. Podobnie jest z odzieżą ochronną.

 

Nie wystarczy jednak kupić jakiekolwiek elementy ubioru i obuwie. Zakupione przez pracodawcę rzeczy muszą być zgodne z Polską Normą i dostosowane do warunków panujących w miejscu pracy. Odzież roboczą i ochronną warto kupić w miejscu, które zapewnia szeroki asortyment w konkurencyjnych cenach. Sprawdzona hurtownia z odzieżą BHP posiada jedynie dobre jakościowo elementy odzieży i obuwie robocze.

 

Z przydziałem odzieży roboczej wiąże się też jej utrzymanie w czystości i odpowiednim stanie. Odpowiada za to pracodawca, a jeśli nie ma odpowiednich warunków do czyszczenia odzieży, może, w określonych przypadkach, wypłacić pracownikowi ekwiwalent za pranie odzieży. W świetle przepisów o ubezpieczeniach społecznych i podatku dochodowym, ekwiwalent ten traktowany jest jako przychód pracownika, jednak nie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu.

0 0 votes
Daaj ocenę
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x