Z pewnością wśród nas jest mnóstwo osób, które przynajmniej raz słyszały słowa human resources. Jednak liczba osób, które wiedzą, czym jest HR oraz czym zajmują się pracownicy działu human resources jest już o wiele mniejsza. Postaramy się więc przynajmniej trochę kwestie te przybliżyć. Co znaczy human resources?
Czym jest HR i jak działa?
Słowa te pochodzą z języka angielskiego. W tłumaczeniu na język polski znaczą „zasoby ludzkie”. HR jest więc skrótem od tego pojęcia w języku angielskim. Liczba umiejętności, którymi mogą zajmować się specjaliści od zasobów ludzkich jest bardzo szeroka.
Czym zajmują się pracownicy działów HR?
Do obowiązków pracowników działów HR należą między innymi:
rekrutacja nowych pracowników;
zwalnianieZ pewnością wśród nas jest mnóstwo osób, które przynajmniej raz słyszały słowa human resources. Jednak liczba osób, które wiedzą, czym jest HR oraz czym zajmują się pracownicy działu human resources jest już o wiele mniejsza. Postaramy się więc przynajmniej trochę kwestie te przybliżyć.
Co znaczy human resources?m pracowników, którzy nie radzą sobie z wykonywaniem powierzonych im obowiązków;
przygotowywaniem szkoleń dla pracowników.
Pracownicy działów HR opracowują również strategie mające na celu zmotywowanie pracowników do bardziej wydajnej pracy. W zależności od tego, jak duża jest firma, dział HR może składać się tylko z jednego pracownika, który sam będzie wykonywał wymienione wyżej obowiązki lub też z kilku czy nawet kilkunastu osób, z których każda będzie specjalizowała się w innych zadaniach. Jednoosobowe działy HR najczęściej spotkać można tylko w firmach małych, które zatrudniają niewielką ilość pracowników. W przypadku, gdy dział HR składa się z kilku, kilkunastu specjalistów, każdy z nich dysponuje wiedzą z zakresu zarówno kompetencji miękkich, jak i twardych. Pracownicy działu HR zajmują się więc również przygotowywaniem umów o pracę, przygotowywaniem dokumentacji na potrzeby Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, naliczaniem płac. Przez ręce pracowników działu HR przechodzą również plany urlopowe wszystkich osób zatrudnionych w danej firmie. Prowadzenie pełnej dokumentacji kadrowej może, ale nie musi należeć do obowiązków pracowników zatrudnionych w dziale HR. Zadania, które wykonują pracownicy działów HR można określić po prosty, jako tworzenie polityki personalnej danej firmy.
Kim są pracownicy działów HR?
Bardzo często jako pracownicy działów HR zatrudniani są absolwenci socjologii lub psychologii. Absolwenci tych kierunków świetnie sprawdzają się szczególnie w tak zwanym „miękkimi HR”. Pracownicy działów HR w bardzo dużym stopniu ponoszą odpowiedzialność za to, jaka atmosfera panuje w firmie. W dziale zasobów ludzkich z wykonywaniem codziennych obowiązków doskonale radzą sobie osoby, które mają ogromną łatwość nawiązywania kontaktów z innymi oraz mają zdolność do prowadzenia negocjacji w sytuacjach konfliktowych. Dział zasobów ludzkich może zajmować się również sprawami kadrowo-administracyjnymi. Stąd też kompetentni pracownicy działu HR powinni posiadać również duży zasób wiedzy z zakresu prawa pracy, muszą też wiedzieć w jaki sposób wyliczyć urlop przysługujący danemu pracownikowi oraz jak przygotować dokumentację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Spraw, którymi mogą zająć się pracownicy działu HR jest mnóstwo. Do tego są one bardzo różne, stąd podział na HR miękki i twardy.
Artykuł powstał we współpracy z Kurs na HR |