Wzornictwo w dziejach ludzkości zawsze spełniało niepoślednią rolę estetyczną w wytwórczości przedmiotów codziennego użytku. Widoczne było w czasach pracy rzemieślniczej i manufaktur, pracujących a to nad zastawą stołową, a to nad biżuterią kobiecą, czy nad sprzętem – ogólnie rzecz ujmując – niezbędnym w aktywnym praktykowaniu sztuki wojennej. Z czasem, gdy społeczności, niezależnie od kręgu kulturowego na terenach Europy, dochodziły do pewnego rodzaju stabilizacji politycznej i mogły się wykazać wyższym poziomem zamożności, piękno przedmiotu stawało się niekiedy równie ważne (a w tych okresach czasem i ważniejsze), jak jego funkcjonalność. Dziś oryginalność, użyteczność i strona estetyczna spotykają się w czymś, co zyskało miano concept store.
Table of Contents
ToggleCo to właściwie jest Concept Store?
Wydawałoby się, że aby doświadczyć zetknięcia się „starego” z „nowym” w designie, by zobaczyć najnowsze trendy wzornictwa (czy to w meblarstwie, czy w projektowaniu sprzętu domowego lub biżuterii) koniecznie musimy znaleźć się na zajęciach katedry wzornictwa, na przykład w słynnej międzywojennej szkole Bauhaus. Nic bardziej mylnego, na szczęście i sklepy produkcji „masowej” zaczynają dostrzegać zainteresowanie klientów, czymś, co odbiegałoby od typowo sztampowej produkcji, czymś, co nosiłoby chociaż szczątkowe elementy niekonwencjonalności. Niemniej jednak, miejscem najbardziej odpowiednim dla produktów nieszablonowych, a więc i śmiałych w formie, kolorystyce lub też nowatorskich w designie, są tzw. Concept store. To w takich miejscach znajdziemy niebanalne produkty lifestylowe (biżuteria, gadżety). To tutaj wyszukamy elementy modowych stylizacji, które śmiało można powiedzieć, że „wychodzą” poza ramy swojej epoki, bowiem projektanci, tworząc je, nie musieli kierować się sztywnymi ramami projektowania „sezonowego”, dla koncernu sieciowego. Tak więc, reasumując, Concept store, to sklep, w którym znajdziemy wszystko to, co nie mieści się w obecnie przyjętej komercyjnej koncepcji stylu, mody i wzornictwa. Ale nie tylko…
Concept store, jako sposób na stworzenie sklepu
Nie tylko, ponieważ Concept store, to sam „pomysł” na stworzenie całej otoczki: prezentacji i wystawienia towaru, a więc takie zorganizowanie własnego sklepu, które na pierwszy rzut oka da do myślenia potencjalnemu klientowi, iż ma do czynienia z miejscem oryginalnym. Takie Concept store, bywają zazwyczaj tematyczne, precyzyjnie sprofilowane. Oznacza to, że twórca czy właściciel mają z góry przemyślana koncepcję, ideę, która kierować się będą przy organizowaniu sklepu i wiedzą dokładnie, co będzie głównym clue ich handlu. Przykładowo, w wielu miejscach w Europie, a także i powoli, w Polsce, znaleźć możemy oryginalnie urządzone, wyposażone sklepy winiarskie (swoiste mini-świątynie enologiczne) lub sklepy z biżuterią. Po prostu Concept store NIE będzie miejscem, w którym znaleźć możemy i ciuchy i wyposażenie wnętrz, i sprzęt wędkarski, a przy kasie jeszcze alkohol i batoniki.
Inną cechą Concept store, obok tematyzowania produktów, jest element nieprzewidywalności i wyjątkowości. Klient wchodząc do salonu „sieciowego” czuje się niemalże bezpieczny, bowiem wie, czego się spodziewać, jest przyzwyczajony, do tego, na której półce jego ulubiona pianka do golenia lub przybory golarskie, się znajdują. I wydawało się, iż ta zasada przy prezentacji i rozłożeniu towarów będzie świętą po wsze czasy, bo tego (podobno) oczekują wygodni klienci, a i owa ergonomia zdaje się być mniej kosztowna dla samego sprzedawcy. Obok klientów poszukujących tego swoistego komfortu w ostatnich dekadach wyrośli nam klienci (i to niekoniecznie super-zamożni!), którzy wręcz oczekują i od sklepu i od towaru, owego elementu zaskoczenia, nieprzewidywalności i braku konwencji, pewnego rodzaju „przygody”. Takim klientom dedykowane są współczesne Concept store, gdzie klient „odkrywa” asortyment, nawiązuje bliższą więź ze sprzedawcą-właścicielem i z niecierpliwością oczekuje na okazję powtórnych odwiedzin.
Artykuł powstał we współpracy z https://zmysly.co