Chcesz zostać dziennikarzem portalu Wołów ? Pisać aktualności, wiadomości wywiady i budować soje portfolio dziennikarskie? Napisz do nas: biuro@zens.pl  tel: 533024116 A może jesteś świadkiem jakiegoś zajścia wydarzenia i chcesz się podzielić z innymi to też napisz! 

Wielkanocna dieta dla cukrzyka

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
Wielkanocna dieta dla cukrzyka

Święta Wielkanocne mogą być trudnym okresem dla cukrzyka ze względu na ilość potraw pojawiających się na świątecznym stole. Słodycze, sałatki z majonezem i gotowane jajka to tylko jedne z pokus, które czekają na cukrzyka w czasie świąt. Jak powinny wyglądać przygotowywane potrawy dla diabetyka? Czego się wystrzegać, a co można spokojnie jeść?

Wielkanocna dieta dla cukrzyka

Posiłki świąteczne

Mając cukrzycę nie trzeba rezygnować ze świątecznych potraw. Diabetyk na co dzień, a także w święta powinien przestrzegać diety, która jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, błonnik, a także witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Diabetyk powinien spożywać około 5 posiłków dziennie, o stałych porach, także w Święta Wielkanocne. Posiadając wytyczone produkty, łatwiej będzie przygotować posiłki wielkanocne dla cukrzyka.

Świąteczne potrawy na stole diabetyka

Najważniejszymi produktami, które powinny znaleźć się na świątecznym talerzu diabetyka są warzywa, jajka, owoce (w ograniczonych ilościach), produkty pełnoziarniste, chude mięsa i chude wędliny.

Jajka są symbolem Świąt Wielkanocnych, warto jednak zastanowić się czy ich spożywanie jest bezpieczne dla diabetyka. Co prawda, jajka są produktami o niskim indeksie glikemicznym, i niskiej zawartości kalorycznej. Jedno jajko na twardo zawiera tylko 70 kalorii. Jednak spożywając jajka w czasie świąt róbmy to z umiarem, ograniczmy się najlepiej do jednego lub dwóch na dzień.

Co z pozostałymi produktami, które również znajdują się na świątecznym stole? Przy niektórych produktach spożywczych warto jest poszukać zamienników. Oto kilka z nich:

  1. Zamiast majonezu do sałatki, który jest tłusty i zawiera dużo kalorii, warto dodać jogurtu naturalnego lub greckiego.
  2. Jeśli planujecie na obiad rybę bądź mięso, warto jest zamiast smażenia na oleju po prostu je ugotować, tak jest zdrowiej. Jednak jeśli nie lubisz gotowanych mięs i ryb, możesz je przyrządzić poprzez upieczenie. Wystrzegaj się smażenia na oleju.
  3. Przygotowywując żurek użyj jogurtu naturalnego zamiast tłustej śmietany, obniży to kaloryczność zupy.
  4. Jeśli pieczesz ciasto w domu, zadbaj o to, aby zamiast mąki pszennej użyć mąki orkiszowej lub razowej. Zrezygnuj z dodania cukru i zamień go na ksylitol. Jest to zdrowsza opcja dla cukrzyka. Możesz dodać także orzechów, które korzystnie wpływają na pracę metabolizmu.
  5. Doprawianie potraw powinno być oszczędne, szczególnie jeśli chodzi o sól. Zamiast soli zacznij używać przypraw ziołowych. Mieszankę przypraw możesz stworzyć sam.
  6. Niektóre czekoladowe jajka i zajączki to tak naprawdę wyroby czekoladopodobne. Warto znaleźć zdrowszy zamiennik, na przykład gorzką czekoladę, która pośród wszystkich czekolad posiada najwięcej wartości odżywczych. Dzięki jej intensywnemu smakowi zjesz jej zdecydowanie mniej, niż czekolady mlecznej, a tym samym będzie miała mniejsze oddziaływanie na stężenie glikemii.

Przygotowywując i spożywając potrawy ważne jest, aby się nie spieszyć. Święta Wielkanocne to okazja do tego, aby trochę zwolnić tempo. Posiłki powinny być spożywane w spokoju, a także z umiarem. W czasie Świąt Wielkanocnych na stołach pojawia się wiele przysmaków, które mogą mieć wpływ na stężenie glukozy we krwi. Jednak to nie oznacza, że trzeba z tych potraw rezygnować. Będąc diabetykiem można cieszyć się Świętami Wielkanocnymi w pełni.

Artykuł został przygotowany przez Diabdis – opieka i edukacja diabetologiczna.
0 0 votes
Daaj ocenę
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x